Zpět do obchodu

Registrace

Srovnání e-shopových řešení

Nedávno jsem se zamyslel…

Nevím, jestli je to dobře nebo ne, ale uvědomil jsem si, že většině klientů pro e-shopy doporučuji platformu Shoptet. A často s tím bez jakéhokoliv odporu souhlasí s tím, že mi věří. Občas se mě někdo zeptá v čem je lepší než konkurence a obvykle už to jsou takové ty otřepané fráze typu: „Na Shoptetu jsou téměř všichni největší hráči české e-commerce,“ „Mají přívětivé uživatelské rozhraní a fungující podporu,“ nebo zcela lichý argument „Jsou nejlepší.“

A při tom zamyšlení se mě napadlo, jestli to tak opravdu je. A proč nepracuji i na jiných platformách? Ano, vše výše uvedené říkám dle vlastní zkušenosti, ale nemám pro to ověřitelná relevantní data – zní to hrozně, když to napíšu, vypadá to ještě hůř a přečíst se to nedá, ale občas je důležité mít ověřitelná relevantní data

Co tedy s tím? Jak otestovat, co je pro klienta vhodné a co ne? A kolik ho takové řešení bude stát? Spousta otázek, stále více a potřebuji se z nich nějak vymotat. No nic, pustíme se do analýzy.

Řešení

Pro svoji analýzu jsem se rozhodl prověřit sedm nejpoužívanějších e-shopových řešení. (Wow,to bude asi hodně práce.) A to následující:

  1. Shopify.com
    - asi největší platforma celosvětově
    - sami uvádí přes milion spuštěných e-shopů (některá data hovoří k lednu 2021 o 3,6 milionu e-shopech na platforměch Shopify ve 175 zemích světa)

  2. Eshop-rychle.cz
    - spíše o něm slýchám, než bych jej vídal
    - vyzkoušíme co umí za ty peníze (vypadá nejlevněji)

  3. Fastcentrik.cz
    - cenově podobný např. Shoptetu
    - tarify se liší pouze množstvím produktů

  4. Upgates.cz
    - trošku mě na první pohled mate počet funkcí (uvádí 158, vypsáno 96 vč. možnosti vytvořit produkt); ale třeba hledám chyby tam, kde nejsou

  5. Webareal.cz
    - řeší e-shopy i statické weby
    - na první pohled příznivá cena, vyplatí se podle výčtu funkcí však pouze nejvyšší tarif

  6. Shoptet.cz
    - pracuji s ním nejčastěji a opravdu mi přijde nejlepší
    - sami uvádí téměř 25 tisíc spuštěných e-shopů (v ČR je aktuálně přes 46 tisíc e-shopů)
    - dle těchto čísel jsou největší v ČR

  7. Prestashop.com
    - v počátku vše zdarma, za další funkce je potřeba si připlatit
    - jedná se o OpenSource (otevřené) řešení, do kterého svou troškou v rámci vývoje může přispět kdokoliv na světě

Původně v testování měl být i Shopsys.cz, ten však připravuje pouze e-shopy na míru a testovací verzi tak neposkytují.

To bychom měli jednotlivá řešení a nyní je potřeba si určit základní údaje, jaká data pro testování budu používat. Je potřeba být v tomto konzistentní, aby srovnání mělo význam. Zároveň nemá význam srovnávat nejlevnější řešení od jednoho a nejdražší od druhého. Proto budu testovat vždy tu nejvyšší možnou verzi tarifu – kromě PrestaShop, které je zdarma, zde ukážu výčet možností právě v základu bez dokupování různých doplňků.

Data

A jak testování tedy bude probíhat? Na každé platformě vytvořím virtuální e-shop s následujícím zadáním:

  • e-shop s oblečením
  • cca 30 produktů rozdělených do 4 kategorií
  • produkty je potřeba filtrovat podle barvy, materiálu a značky
  • zákazníkovi chci také doporučit související produkty
  • e-shop chci mít napojený na Facebook, Heureku, Zboží.cz, Glam a Google
  • zákazník může platit hotově při osobním odběru, na dobírku, převodem nebo online kartou
  • dopravce zvolíme Českou Poštu, Zásilkovnu, PPL a DPD - zajímá mě tedy možnost napojení a tisk štítků
  • také mě zajímá jaké jsou možnosti z hlediska SEO a marketingu
  • pro své zákazníky chci možnost slevových kódů a kuponů
  • pro jednoduchost obsluhy budu také vyhodnocovat, zda a v jakém formátu lze importovat produkty hromadně

Výsledný e-shop pokaždé může vypadat trochu jinak kvůli rozdílným šablonám. To však není pro náš test relevantní, protože budeme e-shopy testovat z pozice prodejce. Z pozice zákazníka spíš budeme hledat chyby ve výsledném zobrazení e-shopu.

To by byl celkový (celkem vyčerpávající) výčet a můžeme se do toho pomalu pustit.

V dalším článku si srovnáme jednotlivá řešení čistě tabulkově, tedy co dostanu za kolik peněz. Vše v závislosti na výše uvedených parametrech, abych nevypisoval u každého řešení několik ceníků.

Na další článek se můžete těšit již tento pátek 29. ledna, opět v kategorii Blog.

Zpět do obchodu